Vrste hladilnikov pod pokrovom motorja vašega jeklenega konjička
15.07.2019
Hladilni sistemi predstavljajo nepogrešljiv del obvezne opreme vsakega vozila. Njihova naloga, kot je razvidno že iz samega imena, je, da skrbijo za hlajenje različnih posameznih sestavnih delov, ki se v avtomobilih pregrevajo. Ker morajo to delo opravljati brezhibno, je zelo pomembno, da so ves čas v odličnem in polno opravilnem stanju.

Hladilnikov, ki sestavljajo hladilni sistem v avtomobilu, je kar nekaj, potniki pa, sploh v poletnem času, najprej občutimo pomanjkljivo delovanje hladilnika klimatske naprave.
Če želimo, da vsi hladilniki delujejo brezhibno, moramo ves čas skrbeti za njihovo vzdrževanje in poškodovane ali dotrajane hladilnike zamenjati z novimi deli.
Še preden pa bi prišlo do tega, si preberite, katere vrste hladilnikov se skrivajo v naših avtomobilih in kako njihovo delovanje pripomore k hlajenju avtomobilskega osrčja.
Hladilniki vode
Ste že slišali kdaj koga reči, da mora v avto nenehno dolivati hladilno tekočino? Če si takrat niste znali točno predstavljati, kaj to pomeni, je najlažje, če rečemo, da je z dolivanjem skrbel za preprečevanje pregrevanja motorja. Dolivanje hladilne tekočine je sicer začasna rešitev, ki pa ne reši resne težave - poškodbe hladilnika vode. Kadar je ta poškodovan, začne puščati tekočino, ki sicer skrbi, da se motor med delovanjem ne segreva preveč.
Ko so motorji z notranjim izgorevanjem v pogonu, se pri njihovem delovanju ustvarja toplota, ki jo je potrebno sproti ohlajati. Pri tem odigrajo ključno vlogo hladilniki vode, saj se v njih ohlaja hladilna tekočina, ki potuje po ceveh, v katere je usmerjen ventilator - ta pa pomaga vzdrževati nizko temperaturo hladilne tekočine.
Pred nakupom novega hladilnika vode se pozanimajte, kateri je primeren za vaše vozilo. Hladilnike vode namreč lahko upravljamo ročno ali avtomatsko, med seboj pa se razlikujejo tudi po vrsti goriva.
Hladilniki polnilnega zraka
Hladilniki polnilnega zraka delujejo na povsem enak način kot vsi hladilniki v avtomobilu in so praviloma nameščeni v vseh vozilih z izjemo šibkejših turbo dizlov. Njihova naloga je skrbeti za hlajenje zraka, ki pod tlakom nastaja v valju motorja. Če ne bi bilo hladilnika polnilnega zraka, se zrak pod tlakom ne bi mogel ohlajati, kar bi povzročalo pregrevanje turbine. Ravno zaradi njegove vloge do turbine, je ta hladilnik običajno nameščen med turbino in loputo plina. Kakršnakoli poškodba tega hladilnika, ki ga imenujemo tudi “intercooler” zahteva takojšen ukrep oziroma menjavo z novim delom.
Hladilniki klime in kondenzatorji
Hladilnik, ki je na sploh med bolj poznanimi, ima večjo vlogo šele s pojavom sodobnejših avtomobilov in sistemov ohlajanja zraka v njih. Le kdo si še dandanes lahko predstavlja vožnjo v razbeljenem avtomobilu brez klimatske naprave?
Najbrž le redka peščica in pa tisti, ki stanujejo v predelih z nizkimi temperaturami skozi vse leto.
Dva izjemno pomembna dela, ki skrbita, da se iz vozila odvaja toplota, sta kondenzator in hladilnik klime. Po hladilnem sistemu klime kroži plin, katerega pomanjkanje hitro občutimo kot vroč in zatohel zrak sredi toplega poletnega dne. Plin potuje skozi več elementov hladilnega sistema, začenši s kondenzatorjem. Če ta pušča, začne plin uhajati, klima pa ne deluje več. Pred začetkom vsake tople sezone je zato priporočljivo klimo pregledati in preveriti stanje plina.
Hladilniki olja
Kot vsi deli okrog motorja vozila, se tudi področje motornega olja hitro segreva, zato je postavitev hladilnika olja, ki predstavlja ločeno manjšo enoto, na tem mestu še kako primerna in nepogrešljiva. Pogonsko olje se namreč konstantno segreva, nad 93°C pa celo pregreje in izgubi sposobnost podmazovanja, zato igra hladilnik olja v tem primeru izredno močno vlogo. S svojim delovanjem namreč skrbi za enakomerno konstantno temperaturo motornega olja, hkrati pa preprečuje pregrevanje in podaljšuje življenjsko dobo delovanje samega motorja.
Hladilniki gretja
Če si na eni strani ne moremo predstavljati vožnje brez klime v poletnem času, si na drugi strani toliko težje zamišljamo vožnjo v izjemno hladnih razmerah brez ustreznega gretja.
In tu nastopi pomembna vloga hladilnika gretja.
Grelec, ki skrbi, da je v prostoru dovolj toplo, je izmenjevalnik toplote in je močno povezan s hladilno tekočino, ki ohlaja motor. S svojim delovanjem omogoča, da se odvečna toplota vrne v prostor in ga na ta način primerno ogreva.
Hladilnik gretja si najlažje predstavljamo kot majhen radiator, ki toploto iz hladilne tekočine usmerja v kabino vozila in omogoča prijetno vožnjo, ne glede na zunanje temperature.
Tako kot pri ostalih, moramo biti tudi pri opaženih napakah ali nedelovanju hladilnika gretja pozorni in ga v primeru puščanja takoj zamenjati z novim.