GPS omejevalci hitrosti v vseh vozilih do 2022 v EU?
29.12.2020
Zdi se, da so evropski politiki prepričani, da je mnogo bolj učinkovito s posrednimi ukrepi omejiti moč motorjev v vozilih in posledične prekoračitve hitrosti, kot pa skrbeti za redno vzdrževanje cest in skrbeti za osveščenost voznikov o pomenu varne vožnje.

Vgrajeni GPS omejevalci hitrosti ne bodo zaupali voznikovi presoji o tem, ali je sposoben voziti, vendar bodo to določili sami in zmanjšali moč motorja in hitrosti, kadar bodo ocenili, da je to potrebno. Vsaj to je predlagani evropski načrt, ki bo stopil v veljavo maja 2022.
Izvajanje varnostnih ukrepov s pomočjo ISA tehnologije
Poslanci Evropskega parlamenta so v okviru Evropskega sveta za promet in varnost izračunali, da bodo GPS omejevalci hitrosti zmanjšali število cestnih nesreč za 30 odstotkov in posledično rešili 25 tisoč življenj v roku petnajstih let od uvedbe novega sistema. Tovrstni omejevalci hitrosti spadajo pod tehnologijo sistema ISA, ki predstavlja inteligentne pomočnike za omejevanje in zmanjševanje hitrosti ter preprečevanje cestnih nesreč.
S pomočjo tehnologije sistema ISA bodo varnostni ukrepi vključevali naslednje spremembe:
- Prepoznavanje GPS in prometnih znakov bo sistemu omogočalo pravočasno določitev omejitve hitrosti na določenem cestnem odseku, pri čemer bo vozilo ustrezno prilagodilo moč motorja. V začetnem obdobju uvajanja sistema se bo sistem samodejno izklopil, ko bo voznik pravočasno izpustil stopalko za dodajanje hitrosti.
- V sistemu se bodo nenehno beležili podatki o tem, kdaj smo vozili, kje smo vozili ter kako hitro smo vozili. Kot nekakšni GPS sledilniki, ki bodo spremljali vsak naš premik na poti in tudi, ko bo vozilo parkirano. Zagovorniki ukrepa se sklicujejo na to, da je to preventivni varnostni ukrep, a vendarle se mnogim poraja vprašanje, komu bodo ti, že nekoliko zasebni, podatki na voljo in kaj bodo z njimi počeli.
- Sistem naprednega avtonomnega zaviranja v sili je že sedaj na voljo v številnih vozilih, vendar bo od leta 2022 moral biti del standardne opreme v vseh vozilih. Avtomatsko zaviranje v sili lahko v izrednih razmerah in ob nepričakovanih ovirah na cesti zavre in ustavi vozilo, da ne bi prišlo do naleta.
- Novejša vozila bodo morala imeti vgrajene vzvratne kamere na zadnji strani vozila, pri čemer bo voznik na zaslonu ali v vzvratnem ogledalu lahko spremljal vse ovire za vozilom.
- V vozilih bodo morale biti vgrajene tudi kamere oziroma tehnologija, ki zaznava morebitno voznikovo utrujenost, saj prekomerna zaspanost znatno povečuje možnosti za nastanek nesreče med vožnjo. Obstajajo različne tehnologije, ki zaznavajo voznikovo zaspanost, pri tem pa se ravnajo po vzorcu voznikovega upravljanja z vozilom. Poseben fotoaparat zaznava utrujenost voznika s pregledovanjem njegovih očesnih premikov in obraznih potez. Nekatera tehnologija pa s telesnimi senzorji meri parametre, kot je aktivnost v možganih, srčni utrip in mišična aktivnost.
- Novejši avtomobili bodo morali biti opremljeni s t.i. alkoholnimi zaporami, sistemi za samodejni nadzor, ki so zasnovani tako, da preprečujejo vožnjo voznikom, ki so pod vplivom alkohola. Pri tem se motor v vozilu ne bo zagnal, dokler voznik ne bo vdihnil v inhalator, ki bo pokazal, ali se v njegovi krvi nahajajo promili alkohola. V primeru, da se izkaže, da je voznik opit, tudi tedaj ne bo mogel zagnati motorja.
Ali je zakonodaja varnostnih ukrepov že sprejeta?
Uradna odobritev ukrepov za zmanjševanje hitrosti s GPS omejevalci hitrosti in ostalih ukrepov za preprečevanje nesreč na cesti bo predmet razprave v Evropskem parlamentu septembra 2019. Evropska komisija pa je navkljub temu že odobrila predlog zakonodaje, kar pomeni, da bodo ukrepi začeli veljati maja 2022, in sicer za vse nove modele vozil, ki še niso bili izdelani in za vse starejše modele vozil, katerim bodo od maja 2024 z določenimi karoserijskimi posegi spremenili notranjost in zunanjost vozila.